Main Image

BLOG

Skill of the Month: Project Management Skills

30 Μαρτίου 2023
article photo

H OTEAcademy σε μία συζήτηση με τον κύριο Γιώργο Διακονικολάου M.Sc., Ph.D., PMP Visiting Fellow of Bradford Business School, Eπισκέπτη καθηγητή στο International MBA του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.


Ο Απρίλιος στην OTEAcademy είναι αφιερωμένος στο Project Management. Με αφορμή την σειρά τριών εκπαιδεύσεων που ξεκινούν στις 7 Μαΐου, είχαμε την χαρά να βρεθούμε σε μία συζήτηση με τον κύριο Διακονικολάου, από τους πλέον έμπειρους εκπαιδευτές και σύμβουλους επιχειρήσεων σε θέματα Διοίκησης Έργων Ηγεσίας και Οργανωτικής Ανάπτυξης στην Ελλάδα, και τον άνθρωπο πίσω από τον σχεδιασμό των PM Power Skills της OTEAcademy.

 

Καλησπέρα κύριε Διακονικολάου και σας ευχαριστώ για την σημερινή συνάντηση. Θα θέλατε να μας πείτε κάποια πράγματα για εσάς, για όσους ίσως δεν σας γνωρίζουν;

Βεβαίως, σε γνωστικό επίπεδο, σπούδασα Ηλεκτρολόγος Μηχανικός στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο, έκανα μεταπτυχιακά σε Πληροφορική και Σχεδιασμό Μεγάλων Συστημάτων και Τεχνητή Νοημοσύνη στην Αγγλία. Μετά τον διδακτορικό μου τίτλο, δούλεψα σε εταιρείες πληροφορικής, μέχρι που το 1996 ήρθα στον Όμιλο του ΟΤΕ όπου έμεινα για 17 χρόνια στο R&D.Εκτός βεβαίως από το τεχνικό κομμάτι, απέκτησα μεγάλη εμπειρία στην διαχείριση μεσαίων και μεγάλων έργων. Από το 2006, αναπτύχθηκε μια σχέση και με την OTEAcademy όπου ξεκινήσαμε την συνεργασία με το κομμάτι του project management. Συγκεκριμένα, το milestone ήταν η πιστοποίηση της OTEAcademy ως REP (Registered Educational Provider) από το Project Management Institute (PMI). Σε αυτό το πλαίσιο αναπτύχθηκαν πολλές εκπαιδεύσεις σε Ανάπτυξη Ομάδας και Leadership και εκπαιδεύτηκαν εκατοντάδες στελέχη εντός και εκτός Ομίλου.

 

Οι εκπαιδεύσεις αυτές είναι σχεδιασμένες σύμφωνα με τις ανάγκες της κάθε εταιρείας;

Κάθε φορά, ναι. Είναι πάντα tailored στο προφίλ των συμμετεχόντων. Δεν έχει γίνει δηλαδή ποτέ ίδια ακριβώς εκπαίδευση με άλλη.

 

Οπότε ξεκινώντας το 2006, αναρωτιέμαι… πώς προέκυψε η ανάγκη και τι γινόταν μέχρι τότε;

Τότε ήταν η εποχή που γνώρισα πιο ενεργά την αξία του PMI και θεώρησα ότι ήταν η πιο σφαιρική και ολοκληρωμένη προσέγγιση σε projects, και βάσει αυτής ανέπτυξα τις εκπαιδεύσεις όπως αυτές που θα τρέξουν τώρα στην OTEAcademy και είναι απόλυτα ευθυγραμμισμένες με τις αρχές του PMI. Ό,τι υπήρχε μέχρι τότε, δεν ακολουθούσε ένα συγκεκριμένο πρότυπο εκπαίδευσης για να περάσουνε τα best practices στο project management. Ο καλύτερος οδηγός είναι to PMI και η Ελλάδα δεν είχε μέχρι περίπου το 2004 ενεργό συμμετοχή σε αυτό.

 

Πολύ ωραία. Θα ήθελα να σας ρωτήσω, η γνώση πάνω στο project management πώς βοηθάει κάποιον που ξεκινάει τώρα, και πώς κάποιον που έχει ήδη χρόνια εμπειρίας;

Ας ξεκινήσουμε από τις εταιρείες που έχουν τα project. Για να κατανοήσουμε την αξία του, θα μπορούσαμε να το ονομάσουμε Investment Management. Δηλαδή οι εταιρείες εμπιστεύονται κάποιον, να χειριστεί το budget και τους ανθρώπους τους, για να πετύχουν έναν σκοπό. Ο σκοπός μπορεί να είναι η παραγωγή ενός προϊόντος, υπηρεσίας ή αποτελέσματος που είτε χρησιμοποιείται για τις εταιρείες, είτε για τους πελάτες. Πρέπει λοιπόν όχι μόνο το προϊόν να είναι πετυχημένο στο τέλος, αλλά και ο τρόπος που το φτιάχνουμε να είναι ο ασφαλέστερος, ο φθηνότερος, ο γρηγορότερος για αυτόν που το παράγει. Προσθέτουμε σε αυτό, η ομάδα που εμπλέκεται στην ανάπτυξη ενός προϊόντος, υπηρεσίας ή αποτελέσματος, να είναι ευτυχισμένη.

 

Εξαιρετικά σημαντικό. Ίσως δεν το λέμε αρκετά και χαίρομαι που το αναφέρουμε.

Αν η ομάδα έχει πιεστεί πολύ, θα φύγει και δεν το θέλουμε αυτό (από τις εταιρείες να φεύγουνε στελέχη). Αν έχεις λοιπόν project managers οι οποίοι είναι σωστά εκπαιδευμένοι, φροντίζουνε και να βρίσκουν με τον καλύτερο τρόπο να βγαίνει το προϊόν, να είναι χρηστικό στον πελάτη αλλά και το σύστημα συνολικά. Δηλαδή τους πελάτες, την ομάδα σου, τους stakeholders, το να μην επηρεάζονται αρνητικά τα υπόλοιπα projects που τρέχουν στην εταιρεία κλπ. Επομένως η επένδυση που κάνει η εταιρεία είναι σε στελέχη τα οποία φροντίζουνε το καλό όλου του συστήματος. Είναι σημαντικό να είναι συνολικά βιώσιμο και όχι μόνο κερδοφόρο ή μόνο αποτελεσματικό. Όσο και κάποιος να έχει την προδιάθεση να το κάνει με φυσικό τρόπο- από το DNA του –  χρειάζεται και κάποια εκπαίδευση.

 

Τι μαθαίνει λοιπόν κάποιος στις εκπαιδεύσεις του project management;

Μαθαίνει τις βέλτιστες πρακτικές. Ίσως ακουστεί λίγο παράδοξο, αλλά δεν θέλουμε κάποια εκπαίδευση που είναι βασισμένη στα λάθη μας. Φαντάσου να πηγαίνεις στο σούπερ μάρκετ και να έχεις μία λίστα με τι δεν πρέπει να αγοράσεις. Είναι λάθος. Πρέπει να έχεις μία λίστα με το τι πρέπει να αγοράσεις και γιατί.

 

Πολύ ενδιαφέρον…

Θέλουμε λοιπόν εκπαιδεύσεις που παρουσιάζουν το best practice, που σου μαθαίνουν τι μπορείς να κάνεις, τι έχει δουλέψει, και πως αυτό να το βελτιστοποιείς στο δικό σου περιβάλλον. Δεν αρκεί δηλαδή να ξέρεις ότι κάτι δουλεύει στην Google, στην Amazon, στην Microsoft και τα λοιπά, αλλά πως θα μπορούσε να δουλέψει στο δικό σου περιβάλλον. Αυτό λοιπόν λαμβάνεται υπόψιν στις εκπαιδεύσεις. Γι’ αυτό ανέφερα ότι καμία εκπαίδευση δεν είναι ίδια. Σαν αποτέλεσμα βέβαια θα ήθελα όποιος φεύγει από εδώ να είναι ένας καλός project manager.

 

Μου δίνεται ωραία αφορμή εδώ γιατί θα ήθελα να πάμε συγκεκριμένα σε μία από τις εκπαιδεύσεις των PM Power Skills. Αν μιλήσουμε για την Ανάπτυξη Ομάδας για Project Managers και Agile Leaders, τι θα λέγαμε ότι είναι αυτό που την χαρακτηρίζει;

 Καταρχήν, να πούμε δύο πράγματα πριν πάω στην απάντηση αυτής της ερώτησης.

 

Βεβαίως, παρακαλώ.

Πρώτον, την φράση power skills, την έχουμε δανειστεί από το PMI. Δεύτερον, όλα αυτά που εντάσσονται στα power skills, είναι αυτά που κάνουν την διαφορά. Δηλαδή, σύμφωνα με το PMI θέλουμε τους Project Managers να ξέρουν τα βασικά του management για projects,  αλλά αυτό που θα κάνει την διαφορά ανάμεσα στον καλό PM και στον εξαιρετικό PM, είναι τα Power Skills.

Και ξεκινάω πρώτα με την ομάδα. Η ομάδα είναι ο θεμελιώδης λίθος για ένα πετυχημένο project. Η δουλειά γίνεται απ’ την ομάδα. Και η επίγνωση ότι η απόδοση μιας ομάδας μπορεί να διαφέρει πάρα πολύ ανάλογα με την χημεία της ομάδας, είναι πολύ σημαντική.

 

Πολύ ενδιαφέρον αυτό, θα ήθελα να το αναλύσουμε.

Μια ομάδα η οποία έχει κακή χημεία, η απόδοση της  μπορεί να είναι από αρνητική έως μηδέν. Μια ομάδα η οποία έχει θετική χημεία, μπορεί να παράγει εκπληκτικά αποτελέσματα και εδώ έχουμε αυτό που ονομάζουμε τις ομάδες υψηλής απόδοσης, που πρακτικά σημαίνει ότι η προσωπική παραγωγικότητα των μελών της ομάδας πολλαπλασιάζεται, επειδή είναι μέλη αυτής της ομάδας. Όλο αυτό λοιπόν είναι για να φτιάξουμε ομάδες υψηλής απόδοσης.

 

Οπότε η εκπαίδευση καλύπτει και το πως θα συνταχθεί μια ομάδα; Ή έρχεται ένα βήμα αργότερα, στην υπάρχουσα ομάδα που, είτε θέλουμε είτε όχι, είναι αυτή;

Και τα δύο. Έχουμε στοιχεία και για τις συνθήκες που έχεις, το process, τον πελάτη, για την κουλτούρα. Ποια θα ήταν η καλύτερη ομάδα αν έχεις την δυνατότητα να επιλέξεις, ή να επηρεάσεις την επιλογή, αλλά ακόμη και αν έχεις δεδομένη ομάδα, πως μπορείς αυτή την ομάδα να την αναπτύξεις ώστε να κάνεις το καλύτερο δυνατόν βάσει τον ατόμων που έχεις.

 

Άρα «σώζεται» και μία υπάρχουσα κατάσταση που μπορεί να μην αποδίδει τόσο καλά, αλλά που μπορεί να διορθωθεί…

Γενικά, αν αφήσεις την κατάσταση χωρίς παρέμβαση, δεν περιμένεις θετικά αποτελέσματα, ο καθένας έχει τις δικιές του προτεραιότητες και τον δικό του τρόπο εργασίας. Στατιστικά δεν θα φτάσεις σε ομάδα υψηλής απόδοσης. Το καλό σενάριο είναι μία ομάδα που ο ένας ανέχεται τον άλλον…

 

Μάλιστα…Οπότε χρειάζονται αλλαγές.

Ναι. Δεν είναι κακό μια ομάδα που ανέχεται ο ένας τον άλλον, αλλά δεν είναι αυτό που θέλουμε. Αυτό που θέλουμε είναι μια ομάδα υψηλής απόδοσης και επίσης να περνάνε καλά.

 

Ναι, γιατί χάνουμε την ευτυχία που λέγαμε πριν…

Ναι, να έχουνε και την ευτυχία. Δηλαδή, ευτυχισμένοι και αποδοτικοί είναι πολύ καλύτερο από το δυστυχισμένοι και μη αποδοτικοί.

Φυσικά!

 Άρα αυτό το πράγμα, το πετυχαίνουμε.

 

Πολύ ωραία. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα πολύ καλό σημείο να περάσουμε στην εκπαίδευση για την διαχείριση διαφωνιών που σαφώς πάντα υπάρχουν είτε σε μία ομάδα που δεν πηγαίνει τόσο καλά, είτε σε μία ομάδα υψηλής απόδοσης…

Η ιστορία με τις διαφωνίες λοιπόν είναι η εξής… εδώ πηγαίνουνε με την επίγνωση, και αυτό το πετυχαίνουμε στην εκπαίδευση αυτή, ότι οι διαφωνίες για εμάς είναι ένα χρήσιμο εργαλείο. Εάν αυτό το εργαλείο το αφήσουμε στην τύχη του, συνήθως και πάλι στατιστικά, θα δημιουργηθεί μία προβληματική ομάδα. Αν όμως ξέρουμε πως να αξιοποιήσουμε τις διαφωνίες, είναι ένα από τα σκαλοπάτια που θα μας οδηγήσουν στην απόδοση της ομάδας. Άρα εδώ, μπαίνουμε σε λίγο πιο προχωρημένο στάδιο για να βοηθήσουμε την απόδοση. Πως δηλαδή θα αξιοποιήσεις τις διαφωνίες, ώστε να χτίσεις την ομάδα.

 

Μάλιστα. Περνώντας στην εκπαίδευση Coaching and Mentoring τώρα, καταλαβαίνω ότι εδώ περνάμε σε ένα άλλο επίπεδο για να έχουμε αποτέλεσμα.

Εδώ μιλάμε για μια ικανότητα ηγεσίας η οποία είναι χρήσιμη στους project managers αλλά και σε κάθε διευθυντή ή κάθε προϊστάμενο. Το Mentoring είναι το πως μπορείς να περάσεις την δικιά σου θετική εμπειρία σε κάποιον που έχει λιγότερη εμπειρία στα δικά σου αντικείμενα, το Coaching είναι πως μπορείς να βοηθήσεις κάποιον να βελτιώσει κάποια συγκεκριμένη ικανότητά του, ή την απόδοσή του. Το Mentoring είναι πιο πολύ στο συμβουλευτικό κομμάτι, το Coaching στο υποστηρικτικό. Και τα δυο, είναι σημαντικές ικανότητες του ηγέτη της ομάδας, είτε σε επίπεδο ατομικό, είτε σε ομαδικό, ώστε να βοηθήσει την ομάδα του να προχωρήσει. Μάλιστα αυτό έρχεται ως ένα advanced skill για να μπορέσει η ομάδα μας να περάσει από το στάδιο της καλής συνεργασίας, στο στάδιο της εξαιρετικής απόδοσης.

 

Με ποια σειρά θα προτείνατε να παρακολουθήσει κάποιος αυτές τις τρεις εκπαιδεύσεις;

Οι εκπαιδεύσεις μπορούν να παρακολουθηθούν είτε ανεξάρτητα, είτε με οποιαδήποτε σειρά γιατί είναι αυτάρκεις ως εκπαιδεύσεις, επομένως ιδανικά κάποιος θα μπορούσε να ξεκινήσει από την Ανάπτυξη της ομάδας για να δει το συνολικό πλαίσιο , να περάσει στην Διαχείριση Διαφωνιών που είναι από τα μεγαλύτερα ζητήματα που έχεις να αντιμετωπίσεις σε ομάδες, και μετά να δει το κομμάτι του Coaching and Mentoring το οποίο είναι και το πιο προχωρημένο για ηγέτες.

Και τα τρία είναι σημαντικά τόσο σε παραδοσιακά έργα, όσο και σε Agile.

 

Υπάρχουν προαπαιτούμενα για αυτές τις εκπαιδεύσεις;

Όχι, δεν υπάρχουν. Το προαπαιτούμενο είναι κάποιος, να έχει την επίγνωση ότι τα χρειάζεται. Τι σημαίνει αυτό; Ότι κάποιος έχει ευθύνη ομάδας, ή πρόκειται να αποκτήσει ευθύνη ομάδας, για να φέρει συγκεκριμένα αποτελέσματα.

 

Μάλιστα, πολύ ωραία. Υπάρχει κάτι που έχω παραλείψει να ρωτήσω και θα θέλατε να συμπληρώσετε;

Για τους ανθρώπους οι οποίοι είναι στην οικογένεια του PMI, είτε έχουν πάρει πιστοποίηση, είτε έχουν γνώση από το project management institute, αυτά είναι τα θεμελιώδη κομμάτια στο τρίγωνο της ανάπτυξης των project managers στα power skills. Ιδίως για τους πιστοποιημένους, θα τους δώσουνε και τα PDUs (professional development units) που χρειάζονται για να διατηρήσουν την πιστοποίηση τους.

Σας ευχαριστώ πολύ κύριε Διακονικολάου!


Η συζήτηση έλαβε χώρα στα γραφεία της OTEAcademy στο Μαρούσι, στις 28 Μαρτίου.

ΠΙΣΩ